Gudauri sílift baleset
Elég hosszú idő telt el az előző poszt óta, de most volt valami ami miatt újra úgy gondoltam, hogy megosztom veletek a gondolataimat. Bagóval kapcsolatban gyorsan informállak benneteket: eltelt négy hét, elég jól bírom, nem gyújtottam rá. Egyre ritkábban jut eszembe, akkor is hamar elhessegetem. Már a múltkori leszokásomnál is megtörtént ami most is, nevezetesen nézek egy dohányost kedvenc tevékenységének végzése közben és teljesen fura, ahogy emelgeti a szájához azt a fehér rudacskát, és füst jön a szájából! Teljesen szürreálisnak néz ki! Nem értem, hogy én hogy csinálhattam ezt, illetve, hogy ő miért csinálja. A Pipinek sajnos nem megy ilyen könnyen, neki hiányzik de kitart, úgyhogy respect neki. Még van egy jó hír ami ezzel kapcsolatban ide kívánkozik, az anyukám 2 hete nem gyújtott rá! Bár most biztos, tiszta ideg, hogy kiteregetem az interneten, de ez van, nagyon büszke vagyok rá! Bocs anyu! Csak így tovább!!! (Felkészül: Apu...? Khm....) :) Na most már tutira MINDKETTEN idegesek! HAHAHAHA :)
Katt a nyílra a folytatásért...
Most az jutott eszembe, hogy persze szuper ez az exbagós cigiellenes forradalmi blog, de egy idő után (szerintem NAGYON rövid idő után) ez egyszerűen nem lesz izgalmas. Se nekem írni, se nektek olvasni. Persze van még ötletem, hogy miről lehetne írni ezzel kapcsolatban (pl: Marlboro Man vagy Lucky Strike Girl történetei), de úgy gondoltam, ha valami más, nem szorosan a dohányzáshoz kapcsolódó dolog megüti az ingerküszöbömet, akkor az is jöhet ide. Ez az exbagós blog nem? Az én blogom aki exbagós vagyok. Úgyhogy bármiről lehet szó ami érdekel. Vagy ami benneteket érdekel.
Szóval. Aki még nem tudja, az most majd jól felvilágosodhat, én egy síliften dolgozom Ausztriában már négy éve. Vagy több. De ez most nem lényeges. Ami lényeges, hogy évek óta veszek részt síliftek napi üzemeltetésében és karbantartásában. Az utóbbi években erről szólt az életem. A következő videót tegnap osztotta meg egy kolléga a belső, céges Whatsapp csoportban.
A dolog érdekessége, hogy a lifteket amiket mi üzemeltetünk és a videóban szereplő liftet ugyanaz a cég, az osztrák Doppelmayr építette, aminek a székhelye történetesen 30 km-re van onnan ahol én lakom és a liftek vannak. Persze ez úgy "helyi" cég, hogy itteni alapítású. Világszerte vannak leányvállalatai Oroszországtól kezdve, Kínán át Dél-Afrikáig. Azon néhány cég egyike akik sílifteket építenek EGYÁLTALÁN a világon. Több évtizedes tapasztalattal rendelkeznek, 40 országban vannak jelen több ezer liftet építettek már. Szóval nem egy "Buksi Bt." kategória. Az eset után természetesen máris odaküldtek két szakértőt, hogy megvizsgálják mi is történt. Nálunk is ez most a beszédtéma a cégnél tegnap óta. Próbálunk rájönni, hogy mi történhetett, mert ilyen elméletileg ROHADTUL nem történhet meg! Ezzel kapcsolatban arra gondoltam, hogy kicsit körbeírom nektek, hogy is működik egy hasonló lift.
A videón látható lift egy régebbi modell, 2007-ben építették, és a működési elve alapján is réginek mondhatjuk. Látható, hogy az ülőkék fixen rögzítve vannak a kötélen átforduláskor. Ez a tányéros vagy csákányos liftekhez hasonló. Az ülőke ÁLLANDÓAN ugyanazon a helyen van a kötélen. Ez egyrészt látható is, másrészt onnan ismerhetjük fel, hogy nincs ÁLLOMÁS ahova bemennek és ahonnan kijönnek az ülőkék. Elkerülendő, hogy az ülőkék károsítsák a kötelet (azzal hogy állandóan ugyanott "harapnak" a kötélre) meghatározott időközönként, általában havonta, kézzel leoldják a kapcsokat és arrébb húzzák az ülőkét, majd újra rögzítik a kötélen, így mindig más rész van terhelés alatt.
A modern síliftek és kabinos felvonók esetében az ülőkék és a kabinok folyamatosan és automatikusan lekapcsolódnak a kötélről, majd vissza így naponta több ezerszer végzik el a kabin áthelyezését a kötélen így kímélve a kötelet. A kabin befut az állomásra, ott leold a kötélről az állomáson kerekek segítik körbe, majd kifutáskor újra rákerül a kötélre. A kabinok fogói többszörösen túlbiztosítottak. Egy nyolcszemélyes ülőlift esetében amin én is dolgozom, az összsúly (ülőke plusz 8x100 kg ha 100 kg-ot számítunk személyenként) 1 - 1,5 tonna. A rugók amik a kapcsot a kötélre szorítják (az ülőkét a kötélen tartják) 4-5 tonnát tartanak, ekkora súly kell hogy MEGCSÚSSZON a kötélen a kapocs. Szóval három-, négyszeres túlbiztosításról beszélünk. Láthatjuk a felvételen is, hogy mekkora ütéseket kapnak az elején az ülőkék és mégis fent maradnak a kötélen.
Fékek. A felvétel alapján megtippelni, hogy mi is történhetett valójában teljesen felesleges olyan sok eshetőség adódhat. Annyi azonban látszik, hogy a liftet nem a motor hajtja amikor a baleset történik. Ezt onnan tudhatjuk, hogy egyszerűen túl nagy a sebesség amivel érkeznek a gondolák és hátramenetben jönnek. Egy sílift sebessége maximum 6-9 m/s azaz 20-30 km/h. Ennyire csak akkor gyorsítunk, ha nagyon sokan vannak, egy átlag napon normál terhelés mellett a sebesség 3-4 m/s tehát 10-15 km/h. A lift maximum sebességének túllépése, csak a teljes elektronika "meghekkelésével" lenne lehetséges. A felvételen egyértelmű, hogy a fék nyitott állapotban van és a lift "szabadesésben" zuhan, az ülőkében ülő emberek súlya hajtja. Annak érdekében, hogy műszaki hiba esetén ne maradhassanak emberek a kötélen lógva, egy modern síliftet többféleképpen is mozgásba lehet hozni. Alapesetben egy elektromotor hajtja a liftet áram segítségével. Ha áramkimaradás van, semmi probléma, a liftbe beépítésre került egy több száz lóerős dízelmotor is, ebben az esetben erre kapcsolunk át és ennek segítségével ürítjük ki a liftet. Azt átkapcsolást havonta egyszer gyakoroljuk kötelezően. Ha ez is bekrepál jöhet a következő opció, a lift az utasok súlyával is mozgatható, hiszen az egyik felén súly van (utasok) a másik felén nincs (üres ülőkék), a többit elvégzi a gravitáció. A súly a völgy felé fog indulni, tehát a lift hátramenetben fog elindulni ahogy a felvételen is. Ez azonban emberi beavatkozás nélkül ELVILEG lehetetlen, hiszen a fékek bármilyen meghibásodás vagy áramkimaradás esetén AUTOMATIKUSAN zárnak és úgy is maradnak. Egy nem járó sílift fékjeinek alapállapota a ZÁRT, éppen a biztonság miatt. Vagy úgy oldanak, hogy elindul a lift, vagy álló lift esetében kézzel kell kioldani őket VALAKINEK. A miénkhez hasonló modern liften kétkörös hidraulikus fékrendszer található. Ez azt jelenti, hogy az egyik kör magát a tárcsát fogja meg amiben a kötél fut, a másik pedig az elektromotort ami a kötéltárcsát hajtja. Így minden fogva van, a kötél nem mozdulhat. A fékek olyan erővel fognak, hogy egy teljes terheléses fékpróbánál amit ÉVENTE KÖTELEZŐ ELVÉGEZNI MINDEN LIFTEN, jobbra balra hintáznak a tartóoszlopok. Ha a vendégek súlyával akarjuk mozgásba hozni a liftet, a hidraulikát kézzel fel kell pumpálnunk így manuálisan oldva a fékeket, az egész folyamatot állandóan figyelemmel kísérve, a sebességet kézzel szabályozni a fékek segítségével.
A fentiek alapján mi a cégnél emberi mulasztásra gondolunk. Vagy a konkrét esetben hibázott valaki a fékek oldásával, vagy az ellenőrzéskor voltak hanyagok és nem vettek észre valamit a fékekkel kapcsolatban. Azért nem kell pánikba esni, ahogy látjátok, a gyártó igyekszik hülyebiztosra tervezni a lifteket, de ahogy mindig, az emberi lustaság és kreativitás határtalan és kiszámíthatatlan. Fontos, hogy ilyen esetben maradjatok nyugodtak, próbáljátok végiggondolni a lehetőségeiteket. Jelen esetben többen helyesen ugrottak inkább, szerencsére nem voltak magasan így ahogy olvastam, csodával határos módon csak kb egy tucat sérült volt és egyikük sem súlyos. Persze 10-20 vagy akár több száz méteres magasságból nyilván ez nem opció. Műszaki hiba esetén ne izegjetek mozogjatok, maradjatok ülve és figyeljétek a hangosbemondón érkező utasításokat. Higgyétek el, a teljes liftszemélyzet azon dolgozik gőzerővel, hogy lehozzon benneteket biztonságban, ezért vannak képzések és gyakorlatok nekünk egész évben, hogy ilyen helyzetekben ne legyen gond. És ami még fontos: TÜRELEM! :)
Mára ennyi jutott eszembe ezzel kapcsolatban, persze egy csomó érdekesség kimaradt, ha kérdésetek van, írjatok kommentben és válaszolok. Ne dohányozzatok mert az halálos büdös szájat okoz! :D Szép estét, nemsokára jelentkezem!