Marlboro Man - a férfi aki az "aromát" kereste, de rákot talált...

Legutóbb valami egész másról beszéltünk, ami nem kapcsolódott szorosan a dohányzáshoz. Most egy időre visszatérek a blog eredeti témájához. Volt már, hogy úgy érezted, a dohányzás olyan "menő" vagy "macsós"? Én igen. Ahogy egy korábbi posztban írtam is róla, többek között ezért szoktam rá a cigire. Nos, ha benned is felmerültek már hasonló képzettársítások a dohányzással kapcsolatban, az NEM a véletlen műve. "Hű barátaink" a dohánycégek brutális mennyiségű pénzt öltek különböző reklámkampányokba, csak hogy rávegyenek bennünket a dohányzásra. Így volt ez amióta csak létezett maga az iparág. Azt hiszem erre mondják, akinek ilyen "barátai" vannak, annak nincs szüksége ellenségre. Most minden idők talán egyik legsikeresebb, de mindenképp az egyik legismertebb kampányára vetünk egy pillantást. Elmesélem nektek Marlboro Man szomorú történetét.

Katt a nyílra ha indulhatunk...

aroma.jpg

Először is tegyük tisztába a dolgokat. Marlboro Man nem EGY személy. Az évek során többeket is az a kétes megtiszteltetés ért, hogy a kampány arcai lehettek. A Marlboro márkanevet birtokló Philip Morris ugyanis kb. 40 éven keresztül próbálta meg ilyen módon elhitetni emberek millióival, hogy a dohányzás az bizony nagyon király dolog. Ez annyira jól sikerült nekik, hogy sok szakértő szerint ez volt a TÖRTÉNELEM egyik legbriliánsabb kampánya. Érdekes, hogy eredetileg a cég 1924-ben, mint a "nők cigarettáját" mutatta be a Marlborot. Akkoriban a nők még alig dohányoztak, ez azokban az időkben még szinte kizárólag a férfiak "kiváltsága" volt. Mondanom sem kell, a mi drága jó cimboráink, akik akkortájt a dohánycégek igazgatótanácsaiban ücsörögtek, hamar rájöttek, hogy ez nem jól van így. Persze ne gondoljuk, hogy az emberi jogok élharcosaival van dolgunk, akik a női egyenjogúság ügyét szerették volna előmozdítani. Sokkal inkább az járt a fejükben, hogy 2 dollár az pont kétszer annyi mint 1 dollár.

marlboro_no.jpg

A következő évtizedekben aztán a dohánycégek komoly sikereket értek el a nők dohányzásra való rászoktatásában. A különböző nőket célzó reklámok hatására a szebbik nem képviselői is tömeges füstölgésbe kezdtek "tudjukkik" legnagyobb örömére. Azt hihetnénk, hogy hőseink ezen a ponton elégedetten hátradőltek és élvezték a "jól végzett munka" gyümölcsét. A törpökhöz hasonlóan azonban a drogkereskedők élete szintén "nem csak játék és mese". Hallottál már a gonoszról?! A csúf, kopasz Hókuszpókról KUTATÓRÓL?!

marlboro_tudos.jpg

Történt ugyanis, hogy a boldog szipákolással töltött évtizedek alatt pár embernek eszébe jutott, hogy megvizsgálja a dohányzás emberi szervezetre gyakorolt hatását. És képzeld mire jutottak?! A leforrázott kamillavirág gőzének inhalálásával ELLENTÉTBEN, az égő dohány és papír füstjének folyamatos belélegzése NEM ENYHITI A LÉGÚTI PANASZOKAT, épp ellenkezőleg, elősegíti azok kialakulását! Most szólj hozzá! Botrány! Mármint, hogy ez a "pórnép" számára is kiderült... Voldemort és a Halálfalók A dohányipari cégek ugyanis tudták ezt, csak valahogy a 2 X 1 dollár = 2 dollár mégis jobban hangzott... Sebaj! Lett gyorsan megoldás, hiszen az mégsem járja, hogy az emberek kevesebbet bagózzanak, ne adj Isten abbahagyják a dohányzást! Füstszűrőt a népnek! Az majd kiszűri ami káros, és csak a (vegy)tiszta MENŐSÉG marad! Akadt azonban ezzel egy újabb probléma. A dohányzó férfiak ugyanis úgy gondolták, hogy "lehet, hogy ártalmas a talpas, de vele a menőség hatalmas" és rohadtul nem akartak füstszűrős cigarettát. Azt mondták, hogy az buzis nőies. Gondolhatjátok! Szegény cigarettagyártók! Egyik csapás a másik után! Lassan úgy érezhették, többet nyalókáznak, mint egy közepesen ismert pornószínésznő a teljes pályafutása alatt.

marlboro_blowjob.jpg

Szerencsére csipet-csapatunkat az ilyen piszlicsáré problémák nem tudták feltartóztatni a siker felé vezető úton. Nem elég menő a füstszűrő? Majd "felmacsósítjuk"! Az 1950-es években járunk és itt kezdődik Marlboro Man sikertörténete. A többi dohánycéggel ellentétben, akik reklámjaikban a füstszűrőben rejlő technológiai újítások bemutatására fektették a hangsúlyt, a Philip Morris maradt a jól bevált receptnél és a férfiak ösztöneire próbált hatni. Be is jött nekik. Hát melyikünk ne akarna erőtől duzzadó, halál laza, férfi ősállat lenni aki után döglenek a nők, nem igaz? Ez a legtöbb férfiban génszinten kódolva van. Ettől volt zseniális ez a kampány és ezért ütött ekkorát. Az eredeti elképzelés szerint egy sorozatot készítettek volna többek között súlyemelővel, hajóskapitánnyal és építőmunkásokkal és ennek első állomása volt a cowboy figurája. Ez azonban akkora siker lett, hogy a többit hagyták a francba és ezt a vasat ütötték gőzerővel tovább. Csak pár szám, a kampány eredményességének érzékeltetésére. 1955-ben a reklámok indulásakor, a bevételek mintegy 5 milliárd dollárt tettek ki évente, 1957-re vagyis csupán két év alatt az eladások meghaladták a 20 MILLIÁRDOT! A baltaarcú tehenészfiú jött, látott és a sztratoszférába katapultálta a nyereséget!

marlboro_penzeso.jpg

Ahogy már említettem, az évek során több Marlboro Mannel is találkozhattunk. Az első modellek között volt egy haditengerészeti hadnagy, de ha jól nyitva tartottuk a szemünket, a Philip Morris értékesítési igazgatóját, illetve a kampányért felelős marketingcég több alkalmazottját is felfedezhettük a korai hirdetésekben. A későbbiekben hivatásos modellek és rodeo-cowboyok váltották egymást a poszton, akadt köztük aki a kampány hatására később a filmek fellegvárában, Hollywoodban is sikereket tudott elérni. Természetesen az éppen aktuális Marlboro Man ingyen kapta a menőségéhez elengedhetetlen muníciót, legtöbbször a durvább, piros dobozos Marlboro formájában. Nyilván pusztán a véletlen műve, hogy a köznyelv ezt a fajtát csak "Cowboy Killer" (cowboy gyilkos) néven emlegette. Macsó tehenészlegényeink közül ugyanis többen (bizonyíthatóan négyen) is dohányzás okozta betegségekben (pl. tüdőrák) haláloztak el. De a többieket sem kell a következő Boston Maraton résztvevői között keresnünk, abban biztosak lehettek. Tanulság? Lehet, hogy Marlboro Man nagyon menő, de csak csukott szájjal, cowboykalapban egy szalmabálán üldögélve, háttérben a naplementével. Ha azonban közelebb mész hozzá, a ruhái mind füstszagúak, bűzlik a szája sárgák a fogai és fekete a tüdeje. Mondjuk az legalább nem látszik. Szóval TE legyél okos, és NE legyél olyan mint Marlboro Man...